امکان سنجی و مدیریت فرصت های جاذبه های بین المللی گردشگری (مطالعه موردی:گنبد سلطانیه، استان زنجان)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر ری، گروه جغرافیا، شهر ری، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

مطالعات امکان­سنجی سعی در بهینه نمودن شرایط موجود دارد. مطالعات امکان­سنجی برای برنامه­ریزی­های مربوطه کاملاً ضـرورت دارد. مطالعات امکان­سنجی روش بسیار مناسبی است که می­تواند شرایط مورد نظر رابیشتر برای ما آشکار سازد و اقتصادی بودن و یا غیر اقتصادی بودن سرمایه گذاری­ها را شفاف می­سازد. به بیانی دیگر با اتکا به مطالعات امکان­سنجی پی برده می­شود که آیا بازده مورد نظر از یک فعالیت برای توجیه سرمایه گذاری مقدماتی کافی است و یا خیر. هدف از این تحقیق برآورد و امکان­سنجی قابلیت­های توسعه گردشگری به منظور نیازسنجی توسعه امکانات و خدمات و زیرساخت­های مورد نیاز درگردشگری می­باشد. این تحقیق از نظر ماهیت وروش توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می­باشد. درحوزه­ی متدولوژیک، مهمترین روش­های گرد­آوری اطلاعات مورد نیاز مبتنی بر روش­های اسنادی و میدانی، اخذ دیدگاه­ها و ملاحظات­ کارشناسان در سطح استان و شهرستان، مشاهدات میدانی در منطقه، تکمیل پرسش­نامه بهره گرفته شده است. نتایج مطالعات صورت گرفته نشان می­دهد که منطقه سلطانیه به دلیل قدمت تاریخی سرزمین و دارا بودن اثر جهانی گنبد سلطانیه و دیگر جاذبه­ها از یک­ سو و موقعیت ویژه سرزمین و قرارگیری بر گذرگاه جاده تاریخی ابریشم از سوی دیگر، قابلیت تبدیل به یک منطقه بین­المللی با درآمد زایی بالا را داراست و برنامه­ریزی و مدیریت فرصت­ها وسرمایه گذاری گردشگری در آن منطقه، توجیه و بازده اقتصادی بالایی به دنبال خواهد داشت. اما برای تبدیل شدن این منطقه به یک قطب گردشگری بین­المللی باید طرح­ها وپروژه­های رفاهی خدماتی، مراکز اقامتی، مراکز پذیرایی، مراکز تفریحی- ورزشی، مراکز فرهنگی، مراکز تجاری، فضای باز و محوطه آرایی، تأسیسات زیربنایی، مراکز خدماتی و پشتیبانی درمنطقه مورد مطالعه اجرا شود.

کلیدواژه‌ها